Az Audi új generációs EA888 motorja: A jövő jelentős lépése
A Volkswagen konszern legújabb motorfejlesztése, az EA888evo5, a prémium platformok elektromos (PPE) és belső égésű motorral működő járművek (PPC) modernizációjának egyik alapköve. A 2024 júniusi számában bemutatott új generációs hajtóegységek célja, hogy megfeleljenek a folyamatosan fejlődő emissziós előírásoknak, miközben a teljesítmény és az üzemanyag-hatékonyság is jelentős javuláson ment keresztül.
Innováció a PPC platformon
A PPC platform kialakításának célja, hogy támogassa az Audi legújabb, belső égésű motoros személygépkocsijainak fejlesztését. Az EA888 korszerűsítése érdekében a szakemberek szorosan integrálták az új alkatrészeket, lehetővé téve, hogy különböző járműplatformok számára is alkalmas legyen. Az új motorok különböző mild és plug-in hybrid opciókkal is elérhetők, az EA888evo5 és az EA839evo modellek konfigurációja pedig tovább bővíti a választékot.
Négyhengeres motor, új megoldások
A motorfejlesztés hőmérséklet- és teljesítmény-optimalizálásra összpontosít, lehetővé téve a légkör befogásának maximalizálását. Az új EA888evo5 motorjának kompressziós aránya a magasabb teljesítményű változatoknál 12,5:1-re nőtt, míg az alacsonyabb teljesítményű modellek esetén 10,5:1-re emelkedett. A kompresszió növelése érdekében a hajtáslánc is korszerűsítésen ment keresztül, például a főtengely átmérője megnövekedett, hogy a motor tartósságát fokozták.
Forradalmi hűtőrendszer
Az új EA888 motor egyik fő újítása az enhanced charge cooling, amely egy levegő-víz hőcserélő rendszert alkalmaz. Ez a megoldás nemcsak a kompressziót, hanem a töltőlevegő hőmérsékletének stabilitását is javítja, miáltal a motor teljesítménye optimálisan kihasználható. Az intercooler, amely a szívógyűjtőbe van integrálva, kimagasló hűtőhatást biztosít, ezáltal javítva a motor reagálókészségét.
Indítási finomítások
Az EA888evo5 rendszere elektronicus vezérlésű vezérműtengely-állítót alkalmaz, amely 156 fokos állítási tartományt kínál. Ez a finomítás lehetővé tette, hogy a motor rezgései egyharmaddal csökkentek az indításkor, anélkül hogy a teljesítmény csökkenésével kellett volna számolni. Az Audi erre a motorra vonatkozó rendszerének egyszerűsítése érdekében a korábbi négy különálló cam rész helyett két dupla aktuátorra váltott.
A jövő teljesítménye és hatékonysága
Az új turbocharger, amely VGT (variable geometry turbocharger) technológiát alkalmaz, a Miller-ciklus előnyeit használja ki, miközben a környezeti terhelések csökkentésére is figyelmet fordítanak. Az EA888evo5 a 38%-os hőhatékonyságával kiemelkedik a piacon található motorok közül, ezzel új mércét állítva a VW csoport jövőbeli belső égésű motoros autóihoz.
Zöld jövő
A motorok új kipufogógáz-utókezelő rendszereket is kaptak, amelyek az emissziós előírásoknak való megfelelés érdekében lettek optimalizálva. Az Audi nemcsak a teljesítmény növelésére törekszik, hanem arra is, hogy a kipufogógázkezelés költséghatékony és kompakt legyen, így biztosítva a jövőbeli autók fenntarthatóságát.
Összességében az új EA888evo5 motor nemcsak a VW konszern belső égésű motoros platformjainak alapját képezi, hanem példaértékű fejlődést is mutat a korszerű autógyártási technológiák terén. Az Audi és a Volkswagen az emissziós normák szigorodására és a fenntartható autózás iránti kereslet növekedésére reagálva folytatja a tisztább és hatékonyabb motorok fejlesztését.