Innovatív Megoldások a Kormánykerék Képességének Ellenőrzésére
A modern autók fejlesztése során a gyártók folyamatosan keresik azokat a technológiákat, amelyek javítják a vezetési élményt és csökkentik a hosszú utakon jelentkező stresszt. A sávcenterező rendszerek, amelyek automatikusan irányítják a járművet, hogy az a sáv közepén maradjon, népszerű megoldást jelentenek. Azonban ezeknek a rendszereknek is van egy nagy kihívása: a gyártóknak biztosítaniuk kell, hogy a vezetők keze a kormányon maradjon.
A Jelenlegi Helyzet
A meglévő megoldások közül két drágább, de hatékonyabb alternatíva létezik a kormánykerék folyamatos ‘mozgatásának’ nyomtatására: a kapacitív érintésérzékelés a kormánykerék peremén és az utastér kamerái, amelyek figyelik, hogy a kéz a kormányon van-e vagy sem. A kapacitív érintésérzékelés esetén egy alacsony elektromos potenciált alkalmaznak a kormánykerék peremén, és a kéz a potenciált rövidre zárja a földhöz. Azonban a nedvesség, kesztyű viselése és hasonló tényezők megnövelhetik az „állapot” küszöbértékét, ami megnehezíti a rendszer hatékony működését.
Az Impedancia Érzékelés Újdonsága
A CES 2025 rendezvényén az Osram bemutatott egy új megoldást, amely áthidalja ezeket a problémákat. Az impedancia-érzékelés a felületi akusztikai hullámok közel FM frekvencián (3–8 MHz) való kibocsátására épül, és az „quadraturát” méri a visszavert hullámból. Ez a technológia, amely a kapacitív érzékelés alternatív megoldásának is tekinthető, lényegében mindig ugyanazt a választ adja az emberi érintésre, függetlenül a nedvességtől vagy a kesztyűtől.
A kormánykerékhez hasonlóan, a jármű ajtókilincse is hordozhatja ezt a technológiát, ahol az érzékelő LED fénycsíkja jelzi a jelzés erősségét, amikor a kéz a kilincset érinti.
Mikor és Milyen Áron?
Az Osram által kifejlesztett impedancia-érzékelés már most is elérhető Európában, és bevezetése várhatóan hamarosan a tengerentúlon is megtörténik. A technológia ára némileg alacsonyabb, mint a jelenlegi kapacitív rendszerek, viszont enyhén magasabb a hagyományos, de nem hatékony nyomatékérzékelő rendszerekhez képest. Az innovációra pedig nagy szükség lenne, hiszen sok vezető már megtapasztalta a hosszú utakon jelentkező frusztrációt, amelyet az elavult módszerek okoznak.
A jövőbeni autók esetében tehát ígéretes fejlődésről van szó, amely javíthatja a vezetési élményt, miközben a gyártók is megfelelhetnek a biztonsági előírásoknak.