Ausztrália új szabályokat vezet be a nagy tech cégek számára a hírszolgáltatásokért történő kifizetések érdekében
Ausztrália kormánya bejelentette, hogy új szabályokat fog kidolgozni, amelyek kötelezik a nagy tech cégeket, hogy fizessenek a helyi kiadóknak a hírekért. Ez a régóta várt döntés folytatása annak a világelső törvénynek, amelyet Ausztrália 2021-ben fogadott el, és amelynek célja, hogy olyan óriások, mint a Meta és a Google, kifizetéseket teljesítsenek a hírek platformjaikon való közzétételéért.
Hírek a Meta álláspontjáról
A Meta – amely a Facebookot és az Instagramot birtokolja – az év elején bejelentette, hogy nem fogja megújítani a meglévő kifizetési megállapodásait ausztrál hírszervezetekkel, ami komoly ellentmondást teremtett a törvényhozókkal. A csütörtöki bejelentés értelmében az új szabályok előírják, hogy azok a cégek, amelyek évi 250 millió ausztrál dollár (mintegy 160 millió amerikai dollár vagy 125 millió font) feletti bevételt generálnak, kötelező kereskedelmi megállapodásokat kössenek a médiavállalatokkal, különben magasabb adókkal néznek szembe.
Az új hírszerzési keretrendszer
Habár a részletek még véglegesítésre várnak, az új szabályok a Facebookra, a Google-re és a TikTokra is vonatkozni fognak. A Meta egy nyilatkozatában aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a kormány ‘egy iparágat terhel, hogy egy másikat támogat’. A korábban alkalmazott modellhez képest az új keretrendszer – amelyet Hírszolgáltatási Támogatásnak neveztek el – azt is megköveteli, hogy a technológiai cégek kifizetéseket teljesítsenek, még akkor is, ha nem kötnek megállapodásokat a kiadókkal.
„A digitális platformok jelentős pénzügyi előnyöket élveznek Ausztráliában, és társadalmi, gazdasági felelősségük, hogy hozzájáruljanak az ausztrálok minőségi újságíráshoz való hozzáféréséhez” – jelentette ki Stephen Jones, a pénzügyminisztérium helyettes vezetője csütörtökön.
Az korábbi megállapodás hatása
A korábbi Hírmédia Tárgyalási Kódex arra ösztönözte a hírszervezeteket, hogy kereskedelmi megállapodásokat kössenek a tech óriásokkal, míg a Facebook és a Google is kötelezettséget vállalt arra, hogy több millió dollárt fektet be helyi digitális tartalom létrehozásába. Ez a törvény a kiadók és a tech cégek közötti hatalmi egyensúlytalanság kezelésére irányult, miközben próbálta ellensúlyozni a hagyományos médiavállalatokat érintő veszteségeket a digitális platformok térnyerése miatt.
Amint a megállapodások lejártak, a Meta bejelentette, hogy nem tervez újratárgyalni azokat, ami körülbelül 200 millió ausztrál dollár bevételkiesést jelentett az ausztrál kiadók számára. A Meta ugyanakkor elmondta, hogy fokozatosan megszünteti dedikált hírszeletét, amely kiemeli a cikkeket, és más területekre fekteti be a megtakarított összeget. „Tudjuk, hogy az emberek nem a hírekért és politikai tartalomért látogatják a Facebookot… a hírek kevesebb mint 3%-át teszik ki a globálisan látható Facebook-hírcsatornák tartalmának” – nyilatkozta februárban a vállalat.
A kormány válasza
A kormány erőteljesen reagált a bejelentésre, Anthony Albanese miniszterelnök ‘fundamentális hanyagságnak’ nevezte a Meta ausztrál felhasználóival szembeni felelősségét. ‘A kockázat az, hogy a hamis információk töltenek ki bármilyen űrt, amely a hírek hiányából keletkezik’ – mondta a kommunikációs miniszter, Michelle Rowland akkor.
Az új adózási modell 2025 januárjától lép életbe, és a törvényt a parlament februári ülése után fogják véglegesen bevezetni. A kormány azt állítja, hogy az új szabályozást úgy fogják kialakítani, hogy a technológiai cégek finanszírozzák az ausztrál újságírást adókedvezmények ellenében, nem pedig bevételnövelési céllal.