Amazon Dominálja a Kiskereskedelmi Média Hirdetéseket
Az eMarketer legfrissebb adatai szerint az Amazon a kiskereskedelmi média hirdetési költések 75%-át birtokolja, ami igencsak számottevő arány. A vállalat legújabb bejelentése, miszerint hirdetési technológiáját más kiskereskedők számára is elérhetővé teszi, számos aggodalmat felvet, hiszen első pillantásra úgy tűnik, mint ha a versenytársakat arra kérné, hogy a rókát engedjék be a tyúkketrecbe.
Az Amazon Taktikája
Bár az Amazon dominanciája a piacon aggasztó lehet, mégis olyan partnerekre találhat, különösen a közepes és kisebb kiskereskedők körében, akik szeretnék fellendíteni kiskereskedelmi média hirdetési törekvéseiket. Az új ‘Amazon Retail Ad Service’ két fő előnnyel kecsegtet.
Először is, hozzáférést biztosít az Amazon hatalmas hirdetői bázisához. Az iHerb, az egyik beta partner, már 1.200 hirdetőt oszt meg az Amazonnal. Neil Folgate, az iHerb globális marketingért felelős alelnöke elmondta: ‘Ez az innovatív megoldás és a bevált technológia lehetővé teszi számunkra, hogy relevánsabb és személyre szabottabb hirdetéseket nyújtsunk vásárlóinknak.’
A második előny a jól bevált technológiai háttér, amely az Amazon 50 milliárd dolláros reklám üzletágának növekedését támogatta. Az Amazon 2014-ben indította el önkiszolgáló Szponzorált Termékek hirdetési típusát, és gyorsan felépítette a hirdetési technológia nagy ökoszisztémáját, amely a legalsó szintű újracélzástól a bonyolult Connected TV hirdetések vásárlásáig terjed. Az Amazon technológiai képességei páratlanok más kiskereskedők között. Ezekhez a fejlett eszközökhöz és betekintésekhez való hozzáférés szintén esélyt adhat más kiskereskedőknek, akik különben nem tudnák ezeket elérni.
Kérdések a Méretezhetőségről
Bár az Amazon új kezdeményezése ígéretes, sokan kétkedéssel szemlélik. Mikael Brakker, a L’Oréal Luxe európai e-kereskedelmi vezetője arra figyelmeztetett: ‘Az Amazon nem csupán AdTech-et árul – a kiskereskedelmi média ökoszisztémában való dominanciáját értékesíti.’ Számos kiskereskedő, köztük a Walmart, Target és Kroger már elkerüli az AWS-t, hogy weboldalaikat itt hosztolják. A Walmart különösen nyíltan vállalja versenytársi félelmeit ezzel kapcsolatban.
A partnerségnek potenciálisan szorosabb kötelékeit is hozhat, hiszen az Amazon ígérete szerint a kiskereskedők adatait szétválasztva kezelik az Amazon adataitól, a tiszta szobák (clean rooms) alkalmazásával. A kérdés az, hogy a nagyobb kiskereskedők hajlandóak-e támogatni a technológiát és a támogatási rendszert, amely az egyik legnagyobb versenytársuknak kedvez.
Az Alternatívák és a Kihívások
A kiskereskedők számára a mérlegelés nem egyszerű. A technológiai előnyök – a kifinomult hirdetési eszközök, a jelentős hirdetői közösséghez való hozzáférés és a bevált mérési képességek – egyensúlyba kerülnek a hosszú távú stratégiai aggodalmakkal, mint például az adatok ellenőrzése, a versenypozíciók és a legnagyobb ipari vetélytársak erősítése.
Sőt, az Amazon belépése a hirdetési technológiai piacra kihívások elé állíthatja az eddig virágzó hírdetési technológiai szolgáltatókat is, mint a Criteo és az Epsilon, mivel az Amazon már most is meghatározó szereplővé válik az iparágban.
Összegzés
Ahogy az Amazon lépései sokakat izgalommal és aggodalommal töltenek el, úgy a kiskereskedelmi média jövője még nyitott kérdés marad. Az Amazon ambiciózus tervei talán nemcsak a kiskereskedelmi média demokratizálódását erősíthetik, hanem a vállalat dominanciáját más digitális szektorokban is megszilárdíthatják. A következő hónapokban figyelemmel kísérhetjük, hogyan alakul a helyzet, és miképpen reagálnak a versenytársak.