A terv az új osztályozási rendszer bevezetéséről a 9. osztályban
Iskolai keretekben tervezett változás
Az oktatási minisztérium tervei szerint a következő tanévben ismét eltörlik a 9. osztályos hallgatók osztályozási csoportra való bontását. A cél az, hogy a diákok több tantárgy közül választhassanak, miközben bizonyos tantárgyak továbbra is kötelezőek maradnak. A javasolt rendszer szerint a diákok szabadon választhatnak a kötelező tantárgyak mellett több opcióból is az általuk preferált tantárgyakra.
Az új rendszer bevezetésének előzményei
A tavalyi tanévben már megkezdték a 9. osztályosok tudományos, humán jellegű és kereskedelmi területek szerinti bontásának eltörlését, azonban a diákoknak nem volt választási lehetőségük, mivel mindenkinek kötelezően 10 azonos tantárgyat kellett tanulnia. A tervek szerint a diákok csak a 10. osztályt követően lehetnek szabadon választott tantárgyakra, így a középiskolai partíciók felosztására, mint tudományos, humán vagy kereskedelmi csoportok, csak később kerülhetne sor.
A közelmúlt politikai változásai következtében a régi oktatási rendszer relevanciája került előtérbe. A múlt héten a tanévkezdéskor újra bevezették a hagyományos osztályozási rendszert a 9. osztályban, ahol a diákok a korábbi értelemben vett tudományos, humán és kereskedelmi csoportokba sorolódnak, így különböző kötelező és választható tantárgyakat tanulnak.
Az új tanterv részletei
A National Curriculum and Textbook Board (NKTB) több tisztviselője megerősítette, hogy az új tantervben a diákok számára összesen 10 tantárgy áll majd rendelkezésre. Ebből öt-hat tantárgy, például a bangla, angol, matematika, információs és kommunikációs technológia (IKT), valamint a vallás tanulmányozása kötelező lesz, míg a diákok a fennmaradó tantárgyakat szabadon választhatják.
Tanulmányok és források szerint idén új megközelítést terveztek bevezetni a 9. osztályosok számára, de a szükséges előkészületek hiánya miatt ezt nem tudták megvalósítani, ezért jövő tavaszra várható a rendszer bevezetése.
A szakmai vélemények és kihívások
Wahiduddin Mahmud, az átmeneti kormány oktatási tanácsadója egy fővárosi konferencián elmondta, hogy a kötelező tantárgyak mellett a tudományos, humán és kereskedelmi csoportok teljes eltörlése várható. A diákok így lehetőséget kapnának, hogy énként tudományos és humán tantárgyakat tanuljanak, amely lehetővé tenné számukra, hogy széleskörűbb jövőbeli karrierlehetőségeik legyenek.
Ugyanakkor a tervezet komoly kihívással néz szembe: a sokféleség bevezetése az alsóbb osztályokban korai lépés lehet, figyelembe kell venni a helyi iskolák strukturális és személyzeti kapacitásait.
SM Hafizur Rahman, a Dhakai Egyetem Oktatási és Kutatási Intézetének professzora is felhívta a figyelmet, hogy a nemzetközi standardok bevezetése hirtelen nem kivitelezhető hazánkban, mivel sok diák a korábbi osztályokban is tanulmányi lemaradással folytatja a tanulmányait, és a tanároknak is nehézségeik vannak сlasszatervezés során.
Az NKTB egy munkatársa hozzátette, hogy sok országban már létezik egy egységes oktatási rendszer, amelyben mégis különböző választható tantárgyakat kínálnak a diákok számára. A tantárgyak szabad megválasztásával a diákok a jövőbeli karrierlehetőségeiket is figyelembe vehetik.