A COVID-19 Vakcina Kártyák Jövője: Mit Kell Tudni 2023 Októberétől
Október 2023-tól a Betegségmegelőzési és Járványügyi Központok (CDC) már nem állítanak ki COVID-19 oltási kártyákat. Ez a döntés összhangban áll a CDC COVID Vakcinációs Programjának leállításával, és jelezte, hogy a társadalmi védelmi intézkedések változnak.
Miért Nincs Több Vakcina Kártya?
Korábban az oltás kártyák bizonyították, mikor és hol kaptuk meg az első COVID vakcinát, valamint a kapott típusát és a további emlékeztető oltásokat. Ezek a kártyák fontos szerepet játszottak, mivel sok helyen szükség volt rájuk, például éttermekben, repülőgépeken és egyéb nyilvános helyeken az oltottság igazolására.
A CDC bejelentette, hogy a jövőben nem fogja nyilvántartani a vakcinációs adatokat, ahogyan az Egyesült Államok kormánya is leállította a vakcinák vásárlását és forgalmazását a program befejezésekor.
Mit Tegyünk a Kártyával?
Bár már nem szükséges nyilvános helyeken hordani a vakcina kártyát, javasolt megőrizni azt. A közegészségügyi vészhelyzetet 2023 májusában ugyan megszüntették, de a COVID-19 vírus továbbra is terjed és mutálódik. A CDC és más egészségügyi ügynökségek a jövőben frissíthetik irányaikat a vakcina kártyákkal kapcsolatban.
Érdemes készíteni egy tiszta fényképet a kártyáról, és azt biztonságos, könnyen elérhető helyen tárolni, például Dropboxban vagy Google Drive-on. Az is hasznos lehet, ha elküldjük magunknak vagy egy megbízható vészhelyzeti kapcsolattartónak. Ne felejtsük el azonban, hogy a kártya számos személyes adatot tartalmaz, melyek személyazonosság-lopásra használhatók, így ne osszuk meg a képet közösségi médiafelületeken.
Mikor Lehet Szükség Oltási Kártyára?
Mohamad Moussa, az Egyetem emeritus orvosi professzora szerint lehetnek olyan esetek, amikor be kell mutatni a COVID vakcina kártyát. Például irodaházakban, üdülőhelyeken, iskolákban, közlekedési szolgáltatásoknál és rendezvényeken szükség lehet a vakcinációs igazolásra. Érdemes tehát a COVID vakcina kártyát biztonságos helyen tartani, mint például az útlevéllel együtt vagy egy dokumentumokkal foglalkozó tárolóban, ahol a születési anyakönyvi kivonatok és társadalombiztosítási kártyák is találhatók.
Ha valaki elhanyagolja a kártyáját, érdemes felkeresnie az oltást végző egészségügyi intézményt vagy a helyi egészségügyi hatóságot a vakcinázási nyilvántartás megismeréséhez.
A V-Safe Program
A CDC egy vakcina nyomon követési programot, a V-Safe-t is üzemeltet, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók nyomon követhessék az oltás utáni mellékhatásokat és tüneteket számítógépen, okostelefonon vagy táblagépen. Érdemes regisztrálni a programba, miután megkaptuk a COVID vakcinát vagy emlékeztető oltást, így bármikor hozzáférhetünk az adatainkhoz.
Összegzés
Bár a CDC már nem állít ki COVID-19 oltási kártyákat, a meglévő kártyák továbbra is érvényes dokumentációnak számítanak. Érdemes azokat biztonságos helyen tárolni, mivel a jövőbeni utazások vagy közigazgatási hivatali igények során szükség lehet rájuk. Ha a kártyává vált, ne ess pánikba, hiszen a vakcinázási nyilvántartások az oltást végző egészségügyi szolgáltatónál vagy a helyi egészségügyi hatóságnál lekérhetőek.
A COVID-19 helyzet folyamatosan fejlődik, ezért ajánlott figyelemmel kísérni a CDC és a WHO ajánlásait, valamint a helyi közegészségügyi hivatalok tájékoztatását.