A Brit Népújságok Szerepe a Brexit Népszavazásában: A Simpson-Startin Tanulmány Eredményei
Kathryn Simpson és Nick Startin legújabb tanulmányában a Brexit népszavazásának végső szakaszában a brit napilapok címlapjain megjelenő tartalmakat elemzik. A kutatás célja, hogy feltárja a brit tabloid sajtó szerepét a közvélemény formálásában az 2016-os referendum során, amelynek eredménye mély hatással volt az Egyesült Királyság és az Európai Unió kapcsolatára.
Brexit és a Média Hatása
Hét évvel a Brexit népszavazás után számos tudományos kutatás született a 2016-os szavazás hátterének megértésére. Míg egyes kutatók az Egyesült Királyság EU-val való történelmi kapcsolatát hangsúlyozzák, mások az EU reformképességének hiányát emelik ki. Emellett a népszavazás kampányának eseményeire is sokan figyelmet fordítottak. A brit média történeti szerepének vizsgálata is terítékre került, de a kutatók most arra a kérdésre keresik a választ, hogy a brit tabloid sajtó mértékig formálta a közvéleményt a referendum során, és vajon ezt az eredményt befolyásolta-e.
A brit tabloid sajtó, amely a Maastrichti szerződés óta széles körben elterjedt „hard” euroszkepticizmust képvisel, olyan neves lapokból áll, mint a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express. Ezek a lapok hosszú évek óta negatív fényben tüntetik fel az EU-t, és nemzeti érdekekkel ellentétesként ábrázolják azt. A legendás címlapok, mint például a The Sun „Up Yours Delors” című kiemelt anyaga, ikonikus referencia ponttá vált a brit euroszkeptikusok számára. A brit tabloid sajtó így összekapcsolta a hagyományos brit euroszkepticizmust a 2016-os népszavazás kampányával.
A Kutatás Részletei
Tanulmányunkban arra a következtetésre jutottunk, hogy a tabloid sajtó „napirend formáló” szerepe és az EU-val kapcsolatos tudás hiánya miatt sok választó érzékeny volt a tabloidok üzeneteire a kampány végső szakaszában. Az elemzésünk során a brit napilapok – The Sun, Daily Mail, Daily Mirror, Daily Express és Daily Star – címlapjaira összpontosítottunk a referendumot megelőző 25 napban.
Ez az időszak különösen fontos volt, mivel a kampány utolsó szakaszát képviselte, és egybeesett a hivatalos „purdah” időszakkal, amikor hivatalos információk kiadását tiltotta a törvény. A kutatásunk során megállapítottuk, hogy a kampány során a bevándorlásra vonatkozó hírek megjelenése több mint háromszorosára nőtt, és ez különösen észlelhető volt a referendum előtti hónapban.
Az Eredmények
A két pro-Brexit lap, a Daily Express és a Daily Mail, a referendumot megelőző 25 kiadásuk során címlapjaik több mint háromnegyedét a referendumra szentelték. Összesen 48 pro-Brexit címlap volt megfigyelhető a választások előtti 25 nap során, szemben mindössze hét Remain vagy semleges címlappal. Ez a megoszlás világosan tükrözi a tabloid sajtóban tapasztalt elfogultságot a referendum végső szakaszában.
A tanulmányunk megerősíti, hogy a három pro-Brexit tabloid nemcsak a „bombázás” megközelítést alkalmazta, hanem közösen fókuszált a bevándorlásra is. Az 48, a referendumhoz kapcsolódó címlap közül 27 közvetlenül (vagy közvetve) a bevándorlással foglalkozott, míg a Remain-t támogató Daily Mirror csak a kampány utolsó három napjában kezdett el anyagokat megjelentetni az EU-tagság támogatásával.
Az Ipsos Mori Issues index felmérése, amelyet a referendum napján publikáltak, azt mutatta, hogy a bevándorlás iránti aggodalom 10%-kal nőtt 48%-ra a választás előtti hónaphoz képest. A bevándorlás iránti aggodalom különösen magas volt a konzervatív szavazók (61%), a 65 évesnél idősebbek és a C2 társadalmi rétegből származó egyének körében (mindkettő 60%), akik a brit tabloid sajtó legfőbb olvasói csoportját képviselik.
Korlátok és Következtetések
Bár elismerjük, hogy a médiának a közvéleményre gyakorolt hatása körüli vita nem újkeletű, a kutatásunk megerősíti a tabloid olvasók befolyásolásának lehetőségét az agendát formáló és bevándorlásellenes „bombázási” megközelítés révén. Egy olyan megosztott keretezés, amelyben a szavazók harmada az utolsó szakaszban döntötte el, hogy milyen irányba szavaz a referendumon, kétségtelenül hatással volt az eredményre.
A kutatást Dr. Kathryn Simpson, a Keele Egyetem Politikai és Gazdasági Tanszékének docense, és Dr. Nick Startin, a római John Cabot Egyetem Nemzetközi Kapcsolatok Tanszékének docense végezte. Az eredmények a „Tabloid Tales: how the British Press Shaped the Brexit Vote” című cikkben olvashatók, amely a Journal of Common Market Studies folyóiratban jelent meg.
További Elemzések
A Brexit és a brit média kapcsolatának mélyebb megértése segíthet feltárni a jövőbeli politikai kampányok és a közvélemény befolyásolásának dinamikáját a politikai tájban.