A Brit Tabloid Média Hatása a Brexit Szavazásra
Kathryn Simpson és Nick Startin nemrégiben közzétett tanulmánya során a Brexit népszavazás utolsó szakaszában öt brit napi tabloid címoldalaiban végzett elemzésük eredményeit mutatják be. A kutatás célja, hogy feltérképezze, milyen szerepet játszott a brit tabloid sajtó a közvélemény formálásában a referendum idején.
A Brexit Referendum Háttér
Hét évvel az Egyesült Királyság EU-tagságáról tartott népszavazás után a Brexit szavazás okait számos tudományos kutatás igyekszik feltárni. Néhány kutató a brit EU-val való történelmi viszonyára helyezi a hangsúlyt, míg mások az EU reformerekkel kapcsolatos kudarcaira mutatnak rá. Emellett sokan foglalkoznak magával a kampánnyal is.
Az Egyesült Királyság tabloid médiájának történelmi szerepét is górcső alá vették. A kutatás egyik fontos kérdése: milyen mértékben formálta a brit tabloid sajtó a közvéleményt a referendum idején, és vajon ez befolyásolta-e a szavazás kimenetelét?
A Tabloid Sajtó Hatása
Az Egyesült Királyságban a ‘kemény’ euroszkepticizmus a tabloid sajtóból eredően régóta jelen van. Az olyan lapok, mint a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express hírhedtek arról, hogy negatív fényben tűntetik fel az EU-t, valamint az ország érdekével szembenállónak írják le azt. A The Sun ‘Up Yours Delors’ címoldala például ikonikus referencia ponttá vált a brit euroszkeptikusok körében.
A szerzők állítják, hogy a tabloid sajtó ‘napirend-beállító’ szerepe, valamint az EU-val kapcsolatos tudás hiánya miatt sok szavazó sebezhetővé vált a tabloidok befolyásának, különösen a kampány utolsó szakaszában. A kutatás célja az volt, hogy elemezze a referendum kampányának végső szakaszát, figyelembe véve az öt brit napi tabloid – The Sun, Daily Mail, Daily Mirror, Daily Express és Daily Star – címoldalait.
A Különböző Nézőpontok
A kutatás szerint a migrációval kapcsolatos hírek számos alkalommal kerültek előtérbe a kampány alatt, és ez különösen a népszavazás előtti utolsó hónapban vált szembetűnővé. A brit tabloid sajtó fokozatosan a migráció témájára összpontosított, hogy megerősítse euroszkeptikus narratíváját.
A Brexit-párti lapok – a The Sun, Daily Mail és a Daily Express – együttesen közel négymilliós olvasótáborral rendelkeztek, amely négyszerese a Daily Mirror (809,147 olvasó) olvasottságának. A címoldalak vizsgálata világosan mutatja, hogy a Brexit-párti lapok sokkal gyakoribb címoldali hirdetéseket publikáltak a népszavazásról, mint a maradást támogató Daily Mirror vagy a semleges Daily Star.
A három Brexit-párti tabloid a referendumról szóló címoldalak többségét jelentős mértékben, összesen 48 alkalommal, jelentette meg a szavazás előtti 25 kiadásban. Ezzel szemben a maradást támogató címoldalak száma mindössze hét volt.
A Migráció, Mint Központi Téma
A három Brexit-párti tabloid címoldalai között a migráció egyértelműen központi szerepet játszott. A három lap 75 címoldalából 48, azaz 27 közvetlenül vagy közvetve a migrációval foglalkozott. Ezzel szemben a Daily Mirror csak a kampány végső három napjában kezdett el aktívan támogatni a maradást.
Az IPSOS Mori Issues index felmérés, amely a referendum napján készült, megerősítette, hogy a migrációval kapcsolatos aggodalmak tíz százalékponttal nőttek az előző hónaphoz képest, elérve a 48%-ot. Ez különösen magas volt a konzervatív szavazók, a 65 éven felüliek és a C2 társadalmi réteg körében, amelyek mind a brit tabloid sajtó alapvető olvasóközönségei.
A Képzés Korlátai és Hatásai
A szerzők elismerik a következtetéseik korlátait, tekintettel arra, hogy a média és a közvélemény közötti kapcsolat régi vita tárgya. Ugyanakkor a kutatási eredmények megerősítik azt az érvet, hogy a napirend-beállító és antimmigrációs megközelítések hatással voltak a tabloid olvasók véleményére.
A Brexit népszavazás során, ahol a szavazók egyharmada a kampány végén döntött a szavazás módjáról, a tabloid média polarizált keretezése egyértelmű hatással volt a végeredményre.
A tanulmány szerzői, Dr. Kathryn Simpson, a Keele Egyetem politikai és gazdasági tanszékének docense, és Dr. Nick Startin, a Római John Cabot Egyetem nemzetközi kapcsolatok tanszékének docense, közvetlenül ennek a cikknek az alapjául szolgáló tanulmányt a Journal of Common Market Studies folyóiratban tették közzé.
Az elemzések és következtetések bővebb megértésért, érdemes követni a brit politizálás és sajtó hatásait, különösen a Brexit kapcsán, amely továbbra is aktívan formálja a brit politikai tájat.