A brit bulvármédia hatása a Brexit népszavazásra
Dr. Kathryn Simpson és Dr. Nick Startin legújabb tanulmányukban a Brexit népszavazás kampányának végső szakaszában megjelent öt brit bulvárlap főcímét elemezték. A Brexit népszavazás óta eltelt hét év alatt számos tudományos kutatás foglalkozott az Egyesült Királyság Európai Uniós tagságának megszüntetésére irányuló 2016-os szavazás okainak feltárásával. A kutatások különböző aspektusokat vizsgáltak, többek között az Egyesült Királyság EU-val való történeti kapcsolatának hatását, valamint a reformok iránti EU-s törekvések kudarcát. Azonban arra is figyelmet fordítottak, hogy a kampány hogyan alakította a közvéleményt.
A brit bulvármédia szerepe
Az Egyesült Királyságban a bulvármédiának jelentős szerepe volt a euroszkepticizmus terjesztésében. Az olyan napilapok, mint a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express notorikusak lettek arról, hogy az EU-t negatív fényben tüntették fel. Az ilyen irányú címek, mint a The Sun ikonikus „Up Yours Delors” címlapja, sokáig emlékezetes utalások maradtak a brit euroszkeptikusok körében. A brit bulvármédia így a történelmi euroszkeptikus örökséget kötötte össze a 2016-os népszavazás kampányával.
A kutatás során a szerzők megállapították, hogy a bulvármédia „napirend beállító” szerepe, együtt az EU-val kapcsolatos tudás hiányosságaival, sebezhetővé tette a választókat a bulvárlapok hatásával szemben a kampány vége felé.
A kampány végső szakasza
A kutatás során a brit bulvárnapilapok, mint a The Sun, a Daily Mail, a Daily Mirror, a Daily Express és a Daily Star címlapjait vizsgálták az utolsó négy hétben, különös figyelmet fordítva a népszavazásra vonatkozó 25 kérdésre. Ez az időszak kiemelkedő jelentőségű volt, mivel ez volt a kampány kulcsmomentsuma, és egybeesett azzal a hivatalos „purdah” időszakkal, amely a választások előtti hivatalos információk közzétételének tilalmát jelentette.
A kutatás során megállapították, hogy a bevándorlással kapcsolatos tudósítások száma a kampány során több mint háromszorosára nőtt, és különösen az utolsó hónapban volt ez észlelhető. A brit bulvármédia folyamatosan fókuszált a bevándorlásra, hogy euroszkeptikus narratívájukat formálják, és ezzel befolyásolják a népszavazás kimenetelét.
A bulvárlapok támogatása
A Brexit melletti támogatás szempontjából a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express együttes olvasottsága közel négy milliót tett ki, míg a maradáspárti Daily Mirror csupán 809,147 olvasót ért el. A bulvárlapok címlapjainak elemzése azt is világosan mutatja, hogy a Brexit támogató három újság jóval gyakrabban foglalkozott a Brexittel, mint a maradáspárti Daily Mirror vagy a semleges Daily Star.
A politikai diskurzus terjeszkedése mindhárom Brexit-párti bulvár esetében rendkívül hangsúlyos volt, hiszen a Daily Express és a Daily Mail a választás előtti 25 lapszámaikban több mint háromnegyedét a népszavazásnak szentelték.
A bevándorlás mint központi téma
A kutatás eredményei szerint a három Brexit-párti bulvár 48 Brexit-témájú címlapjából 27 a bevándorlással közvetlenül vagy közvetve függött össze. Ezzel szemben a maradáspárti Daily Mirror csupán a kampány utolsó három napján kezdte el aktívan megjeleníteni az EU-tagság iránti támogatását a címlapján.
A kutatást egy IPSOS Mori közvélemény-kutatás is alátámasztotta, amely a népszavazás napján arról számolt be, hogy a bevándorlással kapcsolatos aggodalmak 10 százalékponttal növekedtek, elérve a 48%-ot. A megkérdezettek között különösen magas volt az aggodalom a konzervatív párti szavazók, a 65 év felettiek és a C2 társadalmi osztályba tartozók körében, akik mind házon belül a brit bulvármédia olvasóbázisának alapvető tagjai.
Következtetések
Bár a kutatóink elismerik a következtetéseikkel kapcsolatos korlátokat, a média és a közvélemény közötti kapcsolat évtizedek óta vita tárgyát képezi, mégis a kutatás megerősíti, hogy a bulvársajtó napirendbe állító, bevándorlásellenes „bombázó megközelítése” hatással volt a bulvárlapok olvasóira.
A referendum polarizált keretezése, amelyben a választók egyharmada az utolsó szakaszban döntötte el, hogy kire szavazzon, mindenképpen hatással volt a végeredményre – a kutatók erre figyelmeztetnek.
A cikk Dr. Kathryn Simpson és Dr. Nick Startin közreműködése révén készült, akik a Keele Egyetem és a John Cabot Egyetem munkatársai. A tanulmányuk, melynek címe: „Tabloid Tales: How the British Press Shaped the Brexit Vote”, a Journal of Common Market Studies című folyóiratban jelent meg.