A Brit Tabloidhírek Hatása a Brexit Szavazásra: Új Kutatási Eredmények
Kathryn Simpson és Nick Startin nemrégiben megjelent munkájukban a Brexit népszavazásának utolsó szakaszát elemzik az Egyesült Királyság öt napi tabloidhírójának címlapján. Hét évvel a brit EU-tagságról szóló népszavazás után a kutatók széles körű akadémiai vizsgálatokat folytatnak az 2016-os Brexit szavazás magyarázatára.
A Brexit Szavazás Háttérkutatása
A Brexit szavazását sok tényező befolyásolta, sok szerző a brit EU-val való történelmi kapcsolatra helyezte a hangsúlyt, míg mások az EU reformképességének hiányát emelték ki. A kutatások vizsgálták a brit média történelmi szerepét is, különösen a tabloid sajtó hatását a közvéleményformálásra. A kérdés, hogy a brit tabloidhírek mennyire befolyásolták a választókat, valamint hogy ez hogyan alakította a népszavazás kimenetelét, középpontjában áll.
A Tabloidhírek Történelmi Szerepe
Az Egyesült Királyságban a ‘kemény’ euroszkepticizmus hosszú ideje elterjedt, különösen a tabloid sajtó által gerjesztve. Az olyan újságok, mint a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express, híresek arról, hogy negatívan ábrázolják az EU-t, mint amely az ország nemzeti érdekeivel ellentétes. Az ikonikus címlapok, mint a The Sun ‘Up Yours Delors’, a brit euroszkepticizmus szimbólumaivá váltak.
A Kutatás Módszertana
A kutatók a Brexit kampány utolsó fázisát elemezték, figyelve az öt brit napi tabloidhír (The Sun, Daily Mail, Daily Mirror, Daily Express és Daily Star) címlapjait, összesen 25 problémát válogatva a szavazás előtt. A kutatási időszakot azért választották, mert ez volt a kampány kulcsfontosságú szakasza, amely egybeesett a hivatalos ‘purdah’ időszakkal, amely megtiltotta a hivatalos információk kiadását.
A kutatás kimutatta, hogy a kampány során az ‘immigrációval’ kapcsolatos tartalom több mint háromszorosára nőtt, és ez különösen a népszavazás előtti utolsó hónapban volt figyelemre méltó. A brit tabloidhírek egyértelműen a bevándorlás témájára összpontosítottak, hogy erősítsék euroszkeptikus narratívájukat.
A Tabloidhírek Hatása a Kényes Kérdésekre
A kutatás során megállapították, hogy három Brexit-párti tabloidhír – a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express – összesen körülbelül négymillió olvasóval rendelkezik, ami lényegesen nagyobb szám a maradás párti Daily Mirror 809 147 olvasójánál. A három Brexit-párti újság azt mutatja, hogy gyakrabban foglalkoztak a Brexittel az utolsó szakaszban, mint a maradás mellett érvelő újság. Összességében 48 olyan címlapot találtak, amelyek a Brexitre fókuszáltak, míg csak 7 maradás irányú vagy semleges címlap jelent meg ebben az időszakban.
Az Immigráció Középpontban
A három Brexit-párti tabloidhír különösen a bevándorlásra összpontosított, a 48 Brexit-témájú címlapból 27 a bevándorlásról szólt. Ezzel szemben a Daily Mirror, amely a maradást támogatta, csak az utolsó három napban kezdett el címlapokon vonatkozni az EU-tagság melletti támogatásra.
Az IPSOS Mori Issues indexe is megerősítette, hogy a népszavazás napjára a bevándorlás iránti aggodalom 10%-kal nőtt, elérve a 48%-ot. Ez különösen magas volt a konzervatív támogatók, az 65 éven felüliek és a C2 szociális csoport tagjai esetében, akik a brit tabloidhírek olvasóinak magját képezik.
A Kutatás Korlátai
A kutatók elismerik az eredményeik korlátait, mivel régóta vita tárgya, hogy a sajtó a közvéleményre reagál-e, és mennyire hisznek az emberek az újságokban olvasottakban. Azonban a kutatás megerősíti érvelésüket a tabloid olvasók befolyásolásának hatásáról.
A politikai polarizáció, különösen a kampány végső szakaszában, amikor a szavazók egyharmada döntötte el, hogy melyik irányba szavaz, kétségtelenül befolyásolta a népszavazás kimenetelét.
Az összegzéshez hozzájárult: Dr. Kathryn Simpson, a Keele Egyetem Politika és Gazdaság Tanszékének docense, valamint Dr. Nick Startin, a római John Cabot Egyetem Nemzetközi Kapcsolatok Tanszékének docense. A cikk alapjául szolgál a ‘Tabloid Tales: how the British Press Shaped the Brexit Vote’ című írásuk, amely a Journal of Common Market Studies folyóiratban jelent meg.