A brit tabloid sajtó szerepe a Brexit referendum kampányában
Kathryn Simpson és Nick Startin legújabb tanulmányukban bemutatják a brit tabloid sajtó hatását a Brexit referendum kampányának végső szakaszában.
Hét év telt el az Egyesült Királyság Európai Uniós tagságáról szóló népszavazás óta, azonban a 2016-os Brexit szavazás okainak magyarázata továbbra is széleskörű akadémiai kutatások tárgyát képezi. Egyes szerzők a brit és az EU közötti történelmi kapcsolatra helyezik a hangsúlyt, míg mások az EU reformjának hiányát emelik ki. Más kutatók a kampányra magára koncentrálnak, hogy megértsék a választási eredményt.
A brit média történelmi szerepének vizsgálata is része volt a kutatásoknak. De milyen mértékben befolyásolta a brit tabloid sajtó a közvéleményt a referendum alatt, és vajon ez hatással volt a szavazás kimenetelére? A brit tabloid sajtóhoz kapcsolódó ‘kemény’ euroszkepticizmus régóta elterjedt az Egyesült Királyságban. Az olyan bulvárújságok, mint a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express hírhedt arról, hogy negatív színben tűntetják fel az EU-t, álláspontjukat a nemzeti érdekek ellenkezőjének mutatva be. A The Sun „Up Yours Delors” című címlapja ikonikussá vált a brit euroszkeptikusok körében, és a brit tabloid sajtó a történelmi euroszkeptikus örökséget kapcsolja össze a 2016-os referendum kampányával.
A tabloidok és az agenda-setting szerep
A legújabb tanulmányukban a kutatók érvelnek amellett, hogy a brit tabloid sajtó ‘agenda-setting’ szerepe, kombinálva az EU-val kapcsolatos tudás hiányával, sebezhetővé tette a választókat a tabloid sajtó ingerei iránt a kampány végső szakaszában. A kutatásuk során az öt brit napilap – The Sun, Daily Mail, Daily Mirror, Daily Express és Daily Star – címlapjait elemezték a referendumot megelőző 25 napban.
Ez az időszak különösen fontos volt a kampány szempontjából, mivel ez volt a kritikus ‘üzleti szakasz’, és egybeesett a hivatalos ‘purdah’ időszakkal, amely megtiltotta a hivatalos információk közzétételét a referendum előtt négy héttel. A kutatások rámutattak, hogy a kampány időtartama alatt a bevándorlásról szóló tudósítások több mint háromszorosára emelkedtek, ez különösen a referendum előtti utolsó hónapban volt szembetűnő.
A brit tabloid sajtó fokozatosan a bevándorlás témájára összpontosított, hogy formálja euroszkeptikus narratíváját, és befolyásolja az agenda beállítást a kampány végső szakaszában. A Brexit híveinek támogatása alapján a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express együtt közel négy milliós olvasótáborral rendelkezett, ami négyszeresen múlta felül a maradás melletti Daily Mirror 809 147-es olvasottságát.
A címlapok elemzése
A kutatás során a címlapok alapos vizsgálata világosan megmutatta, hogy a Brexit-híveket támogató három bulvárújság sokkal gyakrabban foglalkozott a Brexittel, mint a maradáspárti Daily Mirror vagy a semleges Daily Star. Az említett három bulvárújság a referendumot érintő 25 kiadásból 48 címlapot szentelt a Brexitre, míg a maradáspárti vagy semleges címlapok száma mindössze hét volt.
A három Brexit-párti bulvárújság esetében az elemzés azt is megmutatta, hogy nemcsak a ‘bombázó’ megközelítés volt szembetűnő, hanem az is, hogy középpontjukban a bevándorlás állt. A három bulvárújság 75 referendumhoz kapcsolódó címlapjából 48 kapcsolódott a Brexithez, és ezek közül 27 közvetlenül (vagy közvetve) a bevándorlásról szólt. Ezzel szemben a maradáspárti Daily Mirror csak a kampány utolsó három napjában kezdett érdemben foglalkozni az EU-tagság kérdésével.
A szóban forgó elemzést megerősíti az IPSOS Mori Issues index felmérés is, amely a referendum napján készült, és azt mutatta, hogy a bevándorlás iránti aggodalom 10 százalékponttal (48%-ra) nőtt a májusi indexhez képest, amikor a szám 38% volt. A felmérés rámutatott, hogy a bevándorlás iránti aggodalom különösen magas volt a konzervatív támogatók (61%), a 65 éven felüliek (60%) és a C2 társadalmi osztályba tartozók körében, akik mind alapvető célcsoportot képviselnek a brit tabloid sajtó olvasói között.
Következtetések
A kutatók elismerik megállapításaik korlátait, tekintettel arra, hogy a sajtó szerepe a közvéleményre gyakorolt hatás viszonyában régóta vita tárgyát képezi. Mindazonáltal a kutatási eredményeik megerősítik azt az érvet, hogy az agenda-setting, a bevándorlásellenes ‘bombázó megközelítés’ jelentős hatással volt a bulvárújságok olvasóinak befolyásolására. Ez a polarizált keretezés, különösen abban a referendumkörnyezetben, ahol a választók egyharmada a kampány végső szakaszában döntötte el, hogy melyik irányba szavaz, kétségtelenül befolyásolta az eredményt.
A tanulmány a ‘Tabloid Tales: how the British Press Shaped the Brexit Vote’ című cikk alapján készült, amely a Journal of Common Market Studies folyóiratban jelent meg.
Készítette: Dr. Kathryn Simpson, az EU politikai és gazdasági szakértője a Keele Egyetemen, és Dr. Nick Startin, a római John Cabot Egyetem nemzetközi kapcsolatok szakértője.