A brit tabloid sajtó hatása a Brexit népszavazásra: kutatási eredmények
Kathryn Simpson és Nick Startin legújabb tanulmányukban az Egyesült Királyság Brexit népszavazásának végső szakaszában megjelent öt brit napi tabloid címlapjait elemzik. A kutatás célja, hogy feltárja a tabloid sajtó szerepét a közvélemény formálásában a referendum során, és hogy meghatározza, milyen mértékben befolyásolta ez a választás kimenetelét.
A Brexit háttere
A Brexit népszavazására, amely 2016. június 23-án zajlott, az Egyesült Királyság EU tagságával kapcsolatos hosszú távú viták és politikai ellentétek is hatással voltak. Számos akadémikus próbálta elemezni a szavazás okait, kezdve az Egyesült Királyság és az EU közötti történelmi kapcsolatoktól, egészen az EU reformelemeit elmaradónak tartó nézetekig. Ezen kívül a kampány során a brit média szerepe is kiemelt figyelmet kapott.
A brit tabloid sajtó, amely már régóta terjeszti a „kemény” euroszkepticizmust, jelentős hatással bírt a közvélemény formálásában. Olyan tabloidok, mint a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express váltak hírhedtté arról, hogy negatívan ábrázolják az EU-t, gyakran utalva arra, hogy a britek érdekeivel ellentétesen cselekszik. Számos ikonikus címlap, például a The Sun „Up Yours Delors” felkiáltása, a brit euroszkepticizmus jelképe lett.
A kutatás főbb megállapításai
A kutatás keretében a kutatók megvizsgálták a referendumot megelőző 25 nap során a tabloidok címlapjait, külön figyelmet fordítva a The Sun, a Daily Mail, a Daily Mirror, a Daily Express és a Daily Star lapokra. Az elemzés rávilágított arra, hogy a Brexit mellett érvelő három tabloid sokkal gyakrabban foglalkozott a témával, mint bármely más lap, különösen a Daily Mirror és a semleges Daily Star.
A statisztikák azt mutatják, hogy a támogatásukra számot tartó tabloidok – a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express – együttes olvasóközönsége közel négy millió főt számlált, ami négyszeres fölényben volt a Brexit ellenző Daily Mirror 809,147 olvasójához képest. A három Brexit-támogató tabloid a referendum előtti utolsó hónapban háromnegyedét szentelte a referendumra, míg a brit tabloid lapok összesen 48 alkalommal foglalkoztak Brexit-témával, szemben a hét alkalommal, amikor a maradáspárti napilapok véleményt nyilvánítottak.
A bevándorlás kiemelt szerepe
A kutatás során a bevándorlás folyamata kiemelkedő szerepet kapott a Brexit-ellenes narratíva formálásában. A Brexit mellett érvelő tabloidok címlapjainak 48%-a a bevándorlással kapcsolatos volt. Ezzel szemben a Daily Mirror a kampány utolsó három napján kezdett csak el komolyabban foglalkozni az EU tagság kérdésével.
A nyilvános vélemények fontosságát hangsúlyozza, hogy az IPSOS Mori által végzett közvélemény-kutatás azt mutatta, hogy a bevándorlás iránti aggodalom 48%-ra nőtt a referendum előestéjén, míg májusban még 38%-on állt.
Hatások és következtetések
A kutatók elismerik, hogy eredményeik korlátozottak, mivel a sajtó közvéleményre gyakorolt hatását régóta vitatják. Mégis, a kutatásuk megerősíti azt az érvet, hogy a tabloid sajtó „agendabeállító” szerepe, valamint a bevándorlásra fókuszáló kampány stílusa hatással volt a választók döntésére.
A Brexit szavazás, ahol a választók egyharmada az utolsó szakaszban döntötte el, hogy melyik irányba szavaz, elkerülhetetlenül kötvénybe került a tabloid sajtó által keltett polarizált diskurzus hatásával.
A tanulmányról készült cikket Dr. Kathryn Simpson, a Keele Egyetem politikai és gazdasági szakértője, valamint Dr. Nick Startin, a római John Cabot Egyetem nemzetközi kapcsolatok professzora írta. A kutatásaik a „Tabloid Tales: how the British Press Shaped the Brexit Vote” című írásukra építenek, amely a Journal of Common Market Studies folyóiratban jelent meg.