A Brit Tabloid Sajtó Hatása a Brexit Szavazásra: Új Kutatási Eredmények
Bevezetés
Kathryn Simpson és Nick Startin legújabb tanulmánya a Brexit népszavazás kampányának végső szakaszában a brit napi tabloidok címoldalait elemezte. A kutatás során arra keresték a választ, hogy a brit bulvár sajtó milyen mértékben alakította a közvéleményt, és hogy ez befolyásolta-e a szavazás kimenetelét.
A Brexit Referendum Kontextusa
Hét évvel a brit EU-tagságra vonatkozó népszavazás után egyre több tudományos kutatás próbálja megmagyarázni a 2016-os Brexit szavazást. A kutatók között vannak, akik az Egyesült Királyság és az EU közötti történelmi kapcsolatot emelik ki, míg mások az EU reformjára tett kísérletek kudarcára mutatnak rá. Vannak olyan szerzők is, akik a kampány sajátosságait vizsgálják, és a brit média történelmi szerepét is figyelembe veszik.
Az Egyesült Királyságban a „kemény” euroszkepticizmus a bulvár sajtóból táplálkozva régóta elterjedt. A tabloid újságok, mint például a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express, hírhedtek arról, hogy negatívan tüntetik fel az EU-t, mint az ország érdekeivel szemben álló entitást. Az olyan ikonikus címsorok, mint a The Sun „Up Yours Delors” címoldala, a brit euroszkepticizmus szimbólumaivá váltak.
A Bulvár Sajtó Hatása a Brexit Kampányban
A kutatás során a kutatók a brit bulvár sajtó „napirend-formáló” szerepét vették górcső alá, amely együttesen az EU-ról szóló tudás hiányával együtt hozzájárult ahhoz, hogy a szavazók érzékenyebbek lettek a tabloid média üzeneteire a kampány végső szakaszában. Az elemzés a Brexit népszavazás tizenöt napját öleli fel, fókuszálva öt brit napi tabloid (a The Sun, a Daily Mail, a Daily Mirror, a Daily Express és a Daily Star) címoldalaira, értékelve 25 különböző témát.
Az elemzések rámutattak, hogy a bevándorlásról szóló hírek száma több mint megháromszorozódott a kampány alatt, ami kiemelkedő volt a referendum előtti utolsó hónapban. A brit tabloid sajtó fokozatosan a bevándorlás témájára összpontosított, hogy euroszkeptikus narratíváját formálja, és meghatározza a kampány utolsó szakaszának napirendjét.
A Támogatás Eloszlása a Tabloidok Olvasói Közönsége Között
A Brexitet támogató The Sun, Daily Mail és Daily Express olvasóközönsége összesen közel négy millió főt számlált, szemben a Brexitellenes Daily Mirror 809 147 olvasójával, ami négy az egyhez arányt jelent. Az öt tabloid címoldalai közötti alapos vizsgálat rávilágított a Brexitkeretrendszer egyoldalúságára. A három Brexit támogató tabloid címoldalai jóval gyakrabban foglalkoztak a Brexittel, mint a Remain-t támogató vagy semleges Daily Star.
Az említett három Brexit-támogató tabloid az utolsó 25 napban több mint háromnegyedét szentelte a referendum problémájának. A 48 Brexit támogató címoldal és mindössze hét Remain-t támogató vagy semleges címoldal kontrasztja világosan mutatja a bulvár sajtó egyoldalú tájékoztatását a referendum végső szakaszában.
A Bevándorlás Kiemelt Szerepe a Nyilvános Diskurzusban
A három Brexit-támogató tabloidban megfigyelhető „bombázás” megközelítése mellett a bevándorlás központi szerepet játszott a diskurzusban. A három tabloid 75 címoldala közül 48 a Brexitről szólt, ebből 27 közvetlenül (vagy közvetve) a bevándorlásról szólt. Ezzel szemben a Remain-t támogató Daily Mirror mindössze a kampány utolsó három napján kezdett el aktívan foglalkozni az EU tagság védelmével.
A kutatást egy IPSOS Mori Issues index felmérés is alátámasztotta, amely a népszavazás napján megállapította, hogy a bevándorlással kapcsolatos aggodalmak tíz százalékponttal emelkedtek 38%-ról 48%-ra a májusi indexhez képest. Ezt a problémát a konzervatív támogatóik (61%) és a 65 év felettiek (60%) körében a legnagyobb mértékben azonosították, akik a brit tabloid sajtó fő olvasói közé tartoznak.
Következtetések és Szempontok
A kutatók elismerik következtetéseik korlátait, tekintettel arra, hogy régóta léteznek viták arról, hogy a sajtó mennyire reagál a közvéleményre, valamint arról, hogy az emberek mennyire hisznek a sajtóban olvasottakban. A kutatás azonban megerősíti az érvet, miszerint a napirend-formáló, bevándorlás ellenes „bombázás” hatással volt a bulvár lapok olvasóira.
A referendum során, ahol a szavazók egyharmada az utolsó szakaszban döntött arról, hogy melyik irányba szavazzon, a polarizált keretezés nyilvánvalóan hatással volt a végső szavazati arányokra.
A Szerzők
A cikket Dr. Kathryn Simpson, a Keele Egyetem Politikai és Gazdasági Tanszékének docens, valamint Dr. Nick Startin, a római John Cabot Egyetem Nemzetközi Kapcsolatok Tanszékének docense írta. A cikk az „A bulvár Sajtó Hatása a Brexit Szavazásra” című, a Journal of Common Market Studies folyóiratban megjelent tanulmányon alapul.
További Elemzések
- Milyen célokat tűzzön ki a brit kormány az EU-val való kapcsolata újraformálásában?
- A Brexit visszafordítása szélesebb EU bővítési kontextusban
- Mély integráció és kereskedelem: Brit cégek a Brexit után
- Trump 2.0 és az európai biztonság
Feliratkozás a Hírekre
Iratkozzon fel a UKICE hírlevelére a legfrissebb információkért és elemzésekért. Adatvédelmi nyilatkozatunkban részletezzük, hogy soha nem adjuk el vagy osztjuk meg e-mail címét harmadik féllel.