A Brit Tabloid Média Hatása a Brexit Szavazásra
Kutatás a Brexit Referendum Hátteréről
Dr. Kathryn Simpson és Dr. Nick Startin legújabb tanulmányukban a brit napi tabloidok – mint például a The Sun, a Daily Mail, a Daily Mirror, a Daily Express és a Daily Star – címlapjainak elemzésével foglalkoztak a Brexit referendum kampányának utolsó szakaszában. Hét évvel az Egyesült Királyság EU-tagságról szóló népszavazása után a Brexit szavazás mögött álló okokat számos tudományos kutatás próbálta feltárni. Egyes szerzők a brit EU-val való történelmi kapcsolatára, míg mások az EU reformprogramjának hiányára helyezték a hangsúlyt. Van, aki a kampányra összpontosított, mint potenciális magyarázatra.
A Tabloid Média Hatása a Közvéleményre
Bár a brit média történelmileg is jelentős szerepet játszott a közvélemény formálásában, a kutatás arra keresi a választ, hogy a brit tabloid sajtó mennyire befolyásolta a szavazók véleményét a referendum során, és hogy ez hogyan alakíthatta az eredményt. Az Egyesült Királyságban a „kemény” euroszkepticizmus régóta elterjedt, és a tabloid újságok, mint a The Sun és a Daily Mail, híresek arról, hogy negatívan ábrázolják az EU-t, mint ami ellentétes a nemzeti érdekkel.
Annak érdekében, hogy megértsék az EU referendum kampányának hatásait, a kutatók a referendum előtti 25 nap során a tabloidok címlapjainak elemzésére összpontosítottak. Az elemzés során kiderült, hogy a brit tabloid sajtó a bevándorlás témájára helyezte a hangsúlyt, ezzel szembesítve a közvéleményt az euroszkeptikus narratívával.
Bevándorlás: A Középpontban
A kutatás megállapította, hogy a kampány során a bevándorlás témájának a megjelenítése több mint háromszorosára nőtt, különösen a referendum előtti utolsó hónapban. A Brexit-párti tabloidok – a The Sun, a Daily Mail, és a Daily Express – együttes olvasótábora megközelítőleg négy millió embert számlált, míg a Daily Mirror, amely a maradás mellett érvelt, mindössze 809,147 olvasóval büszkélkedhetett. A kutatás során a Brexit támogatói sokkal dominálóbb szerepet játszottak a címlapokon, ami jelentős befolyással volt a népszavazás irányára.
A három Brexit-párti tabloid közül a Daily Express és a Daily Mail a címlapjaik több mint háromnegyedét a népszavazásnak szentelték az utolsó 25 kiadásban, míg a Daily Mirror csupán az utolsó három napban kezdett el hangsúlyosan kampányolni az EU tagsága mellett.
A Jurisztikai Hatás és a Szavazói Attitűdök
A kutatás eredményeit egy IPSOS Mori felmérés is alátámasztja, amely a referendum napján feltárta, hogy a bevándorlással kapcsolatos aggályok 10 százalékponttal nőttek, és 48%-ra emelkedtek. A megkérdezettek között különösen magas volt a bevándorlás aggasztó hatása a konzervatív szavazók (61%) és a 65 év felettiek (60%) körében, akik a brit tabloid sajtó legfőbb olvasói csoportját alkotják.
A kutatók hangsúlyozták, hogy bár a sajtó és a közvélemény viszonyáról folyó vita továbbra is élénk, az eredmények megerősítik, hogy a tabloid szaksajtó „bombázás” jellegű, anti-bevándorló hirdetései jelentős hatással voltak a közvélemény formálására a referendum kulcsfontosságú utolsó szakaszában.
Következtetések
A Brexit szavazás körüli megosztottság, ahol a szavazók egyharmada az utolsó pillanatokban döntött, kiemeli a tabloid sajtó által alkalmazott polarizáló keretváltás hatását. A tanulmány hangsúlyozza, hogy a kormány és a közvélemény közötti kapcsolat bonyolult, mégis egyértelműen látszik, hogy a brit tabloid média jelentős szerepet játszott a Brexit népszavazás kimenetelének alakításában.