A brit tabloid sajtó hatása a Brexit szavazásra
Kathryn Simpson és Nick Startin legújabb tanulmányának témája, hogy a brit tabloid újságok hogyan befolyásolták a nyilvános véleményt a Brexit népszavazásának végső szakaszában. A Brexit 2016-os szavazása óta számos tudományos kutatás próbálja megmagyarázni az Egyesült Királyság EU-tagságáról szóló referendum eredményeit, amelyek különböző szempontokat és tényezőket emelnek ki, beleértve az Egyesült Királyság és az EU történelmi kapcsolatát, illetve az EU reformstratégia iránti elzárkózását.
A tabloid sajtó szerepe
Bár sok kutatás foglalkozott már a brit média történelmi szerepével a Brexit kapcsán, a legújabb elemzés arra is fókuszál, hogy a brit tabloid sajtó mennyire formálta a közvéleményt a referendum alatt, és ez miként befolyásolta a szavazás kimenetelét. A brit tabloid újságok, mint például a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express, hagyományosan erősen euroszkeptikus nézőpontokat képviselnek, amely az EU-t a nemzeti érdekekkel ellentétesként ábrázolja.
A kutatás során a szakértők az öt vezető brit tabloid lap (The Sun, Daily Mail, Daily Mirror, Daily Express és Daily Star) címlapjait elemezték a referendum előtti 25 nap során. Ezt az időszakot választották, mert ez volt a kampány legkritikusabb szakasza, valamint ebben az időszakban léptek életbe az hivatalos információk nyilvánosságra hozatalát korlátozó szabályok is.
Fókuszban a bevándorlás
A kutatás eredményei szerint a kampány során a bevándorlással kapcsolatos hírek lefedettsége több mint háromszorosára nőtt, ami különösen a referendum előtti utolsó hónapban volt észlelhető. A brit tabloid sajtó fokozatosan a bevándorlás témájára helyezte a hangsúlyt, hogy erősítse euroszkeptikus narratíváját, és elősegítse a kérdés napirendre tűzését a kampány utolsó szakaszában.
A Brexit-t támogató lapok, különösen a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express, négy millió olvasóval rendelkeznek, míg a referendum ellenzőként megjelenő Daily Mirror csak 809,147 olvasót vonzott, így numerikusan is dominálták a közbeszédet. A kutatók hangsúlyozták a Brexit támogatását hangsúlyozó három tabloidnak a referendum körüli aktív szerepét, ahol a három lap összesen 48 Brexit-t támogató címlapot publikált, míg a Neutral Daily Star és a Remain támogató Daily Mirror csak 7-et.
Sürgető kérdések
A kutatás során megállapították, hogy ezek a Brexit-t támogató tabloidok összesen 75 címlapból 27 esetben a bevándorlásra összpontosítottak, ezzel tovább növelve a téma sürgető jellegét a közvélemény előtt. A Daily Mirror mindössze a kampány utolsó három napjában kezdett el aktívan a brit EU-tagság mellett érvelni.
Az IPSOS Mori Issues felmérés, amely a referendum napján készült, azt mutatta, hogy a „bevandorlással kapcsolatos aggodalmak” 10%-kal emelkedtek az év folyamán, így a közvélemény aggodalmai kiemelten figyelmet kaptak a szavazás idején. Ezen aggodalmak különösen erősen jelen voltak a konzervatív támogató, idősebb vagy C2 társadalmi réteghez tartozó olvasók körében, akik a tabloid sajtó legnagyobb közönségének számítanak.
Következtetések
Bár a kutatás szerzői elismerik, hogy a sajtó hatása és a közvélemény reakciója hosszú távú viták tárgyát képezi, a tanulmány megerősíti azt az érvet, hogy az anti-bevándorló, „bombázós” megközelítés a tabloid olvasók befolyásolásában meghatározó szerepet játszott. A referendum vitás keretezése, különösen a szavazásra döntő hatással bíró választói körben, olyan körülmények közé vezette a közönséget, amelyek a Brexit melletti döntés irányába mozdították el őket.
A tanulmány az „A brit sajtó hogyan alakította a Brexit szavazást” című cikk alapján készült, amely a Common Market Studies folyóiratban publikálásra került.