A brit bulvársajtó szerepe a Brexit népszavazás kampányában
Kathryn Simpson és Nick Startin közelmúltban megjelent tanulmányukban a brit bulvárlapok Brexit-referendum alatti szerepét vizsgálják, különös figyelmet fordítva az öt brit napilap címlapjaira a referendum végső szakaszában. A kutatás az Egyesült Királyság EU-tagságáról 2016-ban tartott népszavazás előzményeit és következményeit elemzi, már hét év távlatából is számos tudományos munka született a Brexit szavazás megértésére.
A kutatás háttere
A Brexit eredménye mögött számos tényezőt emeltek ki a tudományos közéletben: egyes kutatók az Egyesült Királyság történelmi kapcsolatát az EU-val említik, míg mások az EU reformprogramjának hiányát. Emellett a kampány során végrehajtott intézkedéseket és a brit média szerepét is vizsgálják. A legfrissebb kutatások arra keresték a választ, hogy a brit bulvársajtó milyen mértékben befolyásolta a közvéleményt a referendum során, és hogy mindez hogyan járult hozzá a szavazás kimeneteléhez.
A brit bulvársajtó, amely a Maastricht-i időszak óta jelen van a közéletben, hosszú ideje fenntartja a „kemény” euroszkepticizmust. Az olyan lapok, mint a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express híresen ellenségesen ábrázolják az EU-t, és gyakran a nemzeti érdekek ellenfeleként tüntetik fel. Ilyen ikonikus fejléc például a The Sun „Up Yours Delors” címlapja, amely a brit euroszkeptikus diskurzus egyik kimeríthetetlen hivatkozási alapja.
A bulvárlapok szerepe a kampányban
A kutatók szerint a bulvársajtó „napirend-állító” szerepe, együtt az EU-val kapcsolatos ismeretek hiányával, érzékenyebbé tette a választókat a bulvárlapok üzeneteire a kampány végső szakaszában. A kutatás során az öt brit bulvárlap – The Sun, Daily Mail, Daily Mirror, Daily Express és Daily Star – címlapjait elemezték az utolsó 25 napban, kiemelve, hogy ez a szakasz a kampány „kritikus időszaka” volt, nem utolsó sorban azért, mert ekkor lépett életbe az a hivatalos időszak, amely megtiltotta az információk kiadását a referendumot megelőző négy hétben.
Az immigráció jelentősége a témák között
A kutatás megállapította, hogy a kampány ideje alatt nagymértékben megnövekedett a migrációval kapcsolatos hírek száma, amely a leggyorsabban növekvő politikai témává vált. Különösen a referendum előtti utolsó hónapban volt ez észlelhető. A brit bulvársajtó fokozatosan az immigráció témájára helyezte a hangsúlyt, hogy alakítsa euroszkeptikus narratíváját a kampány végső szakaszában.
A Brexit melletti támogatás mértéke a bulvárlapszektorban megjelenő olvasók körében a következőképpen alakult: a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express együtt közel négy milliós olvasóbázissal rendelkeztek, míg a maradás-párti Daily Mirror mindössze 809,147 olvasóval bír, ezzel a Brexit-párti lapok elmondhatatlanul nagy előnyben voltak a választási diskurzusban.
Az eredmények áttekintése
A kutatás eredményei arra mutatnak rá, hogy a bulvársajtó végig dominálta a Brexit témát a kampány utolsó fázisában, hiszen a három Brexit-párti bulvárlap a referendum előtti 25 kiadásából 48 címlapot szentelt a Brexitnek. Az arány a maradás mellett álló Daily Mirror és a semleges Daily Star kapcsán mindössze hét címlapra korlátozódott.
Azzal, hogy a Brexit-párti bulvárlapok, mint a Daily Express és a Daily Mail, több mint 75%-ban az EU-ról és az immigrációról foglalkoztak, a kampány végére elképesztően népszerűvé vált ezen téma. Az migrációs félelmek kapcsán az IPSOS Mori által végzett közvélemény-kutatás szerint a referendum napjára a válaszadók 48%-a nyilatkozta, hogy aggódik a migráció miatt – ez 10%-os növekedést jelentett a korábbi hónapokhoz képest.
A kutatók a bulvársajtó és a választói magatartás közötti összefüggések megértésének nehézségeire is felhívják a figyelmet, ezáltal tudatosítva, hogy a sajtó és a közvélemény közötti dialógus mibenlétének kérdéskörét sem szabad alábecsülni.
Simpson és Startin dolgozata az Journal of Common Market Studies-ban jelent meg, és hangsúlyozza a bulvársajtó hatását, amely kétségtelenül jelentős volt a 2016-os Brexit népszavazás kimenetele szempontjából.