Az Egyesült Királyság Brexit Népszavazásának Médiahatása
Szerzők: Dr. Kathryn Simpson, a Keele Egyetem Európai Unió Politika és Gazdaságtan Tanszékének docense, és Dr. Nick Startin, a Római John Cabot Egyetem Nemzetközi Kapcsolatok Tanszékének docense
Kathryn Simpson és Nick Startin legújabb tanulmányukban a Brexit népszavazás kampányának végső szakaszában az Egyesült Királyság öt legnagyobb napilapján megjelent első oldalak elemzését mutatják be. A kutatás célja, hogy feltárja, milyen szerepet játszott a brit bulvársajtó a közvélemény formálásában a referendum során, és hogy ez hogyan befolyásolta a népszavazás kimenetelét.
Brexit és a Média
Hét évvel a brit EU-tagságról szóló népszavazás után a Brexit szavazatról számos tudományos munka született, amelyek különböző szemszögből próbálják magyarázni a 2016-os eredményeket. Egyes kutatók az Egyesült Királyság és az EU közötti történelmi kapcsolatra helyezik a hangsúlyt, míg mások az EU reformprogramjának megvalósításának kudarcát emelik ki. A kérdés foglalkoztatja a médiát is, hiszen a brit bulvársajtó már régóta ismert az EU-val kapcsolatos “hard” euroszkepticizmusáról.
Az olyan bulvárlapok, mint a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express évtizedek óta negatív fényben tüntetik fel az EU-t, és gyakran a nemzeti érdekekkel ellentétesként hivatkoznak rá. Az efféle újságírás meghatározó szerepet játszott a Brexit mögötti euroszkeptikus örökség átültetésében a referendum kampányába.
Tanulmányi Megállapítások
Simpson és Startin kutatásuk során a kampány egyik legkritikusabb időszakára összpontosítanak, amely egybeesett a hivatalos „purdah” időszakkal, így az utolsó négy hétben nem jelentek meg hivatalos információk a referendumról. Az öt bulvárlap, a The Sun, a Daily Mail, a Daily Mirror, a Daily Express és a Daily Star címlapjait elemezték, hogy feltárják, milyen kérdések domináltak az egyes lapokban.
A kutatók megállapították, hogy a kampány alatt az ingázásról szóló beszámolók több mint háromszorosára nőttek, a legnagyobb növekedés pedig a referendum előtti utolsó hónapban volt megfigyelhető. Az Egyesült Királyi Bulvársajtó fokuszálva középpontba állította az ingázást, hogy alátámassza euroszkeptikus narratíváját.
A Brexit támogató bulvárlapok olvasótáborát figyelembe véve, a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express összesen majdnem négymilliós olvasótáborával tekinthető a legerősebb szövetségnek a Brexit támogatásában, szemben a maradáspárti Daily Mirror 809,147 olvasójával.
Az Eredmények Kivetítése
A kutatás során megfigyelték, hogy a három Brexit támogató bulvárlap (a Daily Express, a Daily Mail és a The Sun) rendkívül domináns szerepet játszott a referendumos diskurzus formálásában. Az előzetes adatok alapján a három lap 48 címlapja összesen 75-ből a Brexit támogatásával foglalkozott, míg a maradáspárti hírek mindössze hét alkalommal jelentek meg. A Daily Mirror csak a kampány utolsó három napjában kezdett el említéseket tenni az EU-tagság mellett.
Az IPSOS Mori közvélemény-kutatása, amely a referendum napján készült, ezt a tendenciát tovább erősíti, mivel rávilágított, hogy az ingázással kapcsolatos aggodalom 38%-ról 48%-ra nőtt az előző hónaphoz képest. Ez a téma különösen fontos volt a konzervatív szavazók és az idősebb korosztály, valamint a bulvárlapok olvasótáborának körében.
Következtetés
Bár a kutatók elismerik, hogy a médiakutatásban léteznek korlátok – például a közvélemény és a sajtó kölcsönhatása – az eredmények egyértelműen rávilágítanak a közvélemény formálásában játszott szerepre. A Brexit körüli heves diskurzus, ahol a szavazók egyharmada az utolsó szakaszban döntött, kihatással volt a népszavazás végeredményére.
A kutatás részletei és megjegyzései az „Tabloid Tales: how the British Press Shaped the Brexit Vote” című cikkben találhatók, amely a Common Market Studies folyóiratban jelent meg.