A brit tájékoztatás hatása a Brexit népszavazásra
Bevezetés
Dr. Kathryn Simpson és Dr. Nick Startin legújabb tanulmányukban a brit napi bulvárlapok, köztük a The Sun, a Daily Mail, a Daily Mirror, a Daily Express és a Daily Star, Brexit népszavazási kampány alatt zajló frontoldalait elemezve betekintést nyújtanak abba, hogyan formálhatták a médiák a közvéleményt a referendum végső szakaszában. A kutatás célja, hogy megvizsgálja a bulvárlapok hatását a választók véleményére, különösen a referendum kiemelt időszakában.
A Brexit és a brit média kapcsolata
Hét évvel az Egyesült Királyság EU-tagságáról tartott népszavazás után a Brexit szavazás körüli akadémiai kutatások számos aspektust feltérképeztek. Különböző szerzők a brit történelem EU-val való kapcsolatát vagy a szakszervezet reformkérdéseivel kapcsolatos kudarcot idézik, míg mások a kampányra magára helyezik a hangsúlyt. Ezen kutatások egy része a brit média történelmi szerepére is fókuszál.
A kutatások rávilágítanak arra, hogy a bulvárlapok hatékonyan közvetítették a ‘kemény’ euroszkepticizmus üzenetét, amely már régóta elterjedt az Egyesült Királyságban, kezdve a Maastrichti Szerződés időszakától. A brit bulvárlapok, mint például a The Sun és a Daily Mail, híreket árusítottak az EU-ról, gyakran negatív kontextusban, és a nemzeti érdekekkel ellentétesként ábrázolták azt.
A kutatás megállapításai
A kutatás során a szerzők megállapították, hogy a bulvárlapok ‘napirendi beállító’ szerepe, összekapcsolva a választók EU-val kapcsolatos tudásának hiányával, azt eredményezte, hogy sok választó érzékenyebbé vált a bulvárlapok üzeneteire a kampány utolsó szakaszában. A tanulmány az EU népszavazásának végső szakaszát vizsgálta, különös hangsúlyt fektetve a lapok első oldalaira a referendumot megelőző 25 napban. Ez az időszak nemcsak a kampány legfontosabb része volt, hanem kapcsolódott a hivatalos ‘purdah’ időszakhoz is, amely megtiltott minden hivatalos információ kiadását a referendum előtt.
A kutatás során megfigyelték, hogy a ‘bevándorlás’ kérdése a kampány végére több mint háromszorosára nőtt, és a bulvárlapok egyre inkább ezt a témát használták fel euroszkeptikus narratívájuk kialakításához. A Brexit támogató újságok – a The Sun, a Daily Mail és a Daily Express – együttes olvasottsága közel négy millió, míg a Brexit ellenes Daily Mirror olvasottsága csupán 809 147 volt.
Kiemelkedő eredmények
A kutatás eredményei azt mutatták, hogy a Brexit támogató bulvárlapok, a Daily Express és a Daily Mail, a referendum előtt több mint háromnegyedét szentelték a témának a lapjaik oldalain, míg a Brexit ellenes Daily Mirror csak az utolsó három napban kezdett el érdemben foglalkozni a kérdéssel.
A három Brexit támogató bulvárlap 48 pro-Brexit címlapja összehasonlítva a hét Remain vagy semleges címlappal a választás előtti 25 kiadásban világos képet ad a bulvár sajtó részrehajlásáról. Továbbá, az idegenellenesség témája különösen kiemelkedő szerepet játszott a kampányban, hiszen a Brexit támogató lapok közül 27 címlap közvetlenül (vagy közvetve) a bevándorlásra vonatkozott.
Következtetések
Bár a kutatás megállapításai nem mentesek a korlátozásoktól, és a közvélemény és a média kölcsönhatásának komplexitására is utalnak, a bulvárlapok által alkalmazott ‘bombázási’ megközelítés és a bevándorlásra vonatkozó fókusz nyilvánvaló hatással volt a választókra. A referendum pólusos kerete, ahol a választók egyharmada az utolsó szakaszban döntötte el, hogyan szavazzon, kétségtelenül befolyásolta az eredményt.
A tanulmány szerzői, Dr. Kathryn Simpson és Dr. Nick Startin, a Keele Egyetem és a John Cabot Egyetem munkatársai, a ‘Tabloid Tales: how the British Press Shaped the Brexit Vote’ című cikkben részletesebben is kifejtik ennek a kutatásnak az eredményeit.